пʼятниця, 24 березня 2017 р.

Навчання аудіювання як виду мовленнєвої діяльності на уроках англійської мови у загальноосвітньому закладі

Розвиток системи освіти в Україні, її вихід на європейський рівень неможливі без підвищення уваги до викладання іноземних мов, володіння однією з яких є неодмінним критерієм інтеграції України в Європейське та світове співтовариство. Національна Доктрина розвитку освіти України наголошує на важливості опанування іноземної мови як засобу комунікації, що має на меті набуття учнями відповідних навичок і вмінь.
Головною метою навчання іноземних мов є розвиток здібностей учнів використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур та цивілізацій світу, бути здатним підтримувати розмову іноземною мовою, висловлюючи свої наміри у ряді ситуацій повсякденного життя.

Формування в учнів вміння і навичок спілкування передбачає формування здатності і готовності здійснювати спілкування в чотирьох його видах: розуміння (аудіювання та читання), говоріння й письмо.
Основною комунікативною компетенцією є комунікативні вміння, сформовані на основі мовленнєвих знань і навичок, а також соціокультурні знання, навички й уміння.
Діяльність аудіювання включає усне сприймання текстового матеріалу різних типів і жанрів: від описів подій, розповідей, радіо- і теленовин, лекцій, розмов до прагматичних текстів (інструкцій). У Програмі з іноземної мови, окрім згаданих, зафіксовані ще й такі типи текстів як інтерв’ю, оголошення, реклама.
 Аудіювання – це один зі чотирьох видів мовленнєвої діяльності учнів. Сьогодні кожен із чотирьох видів МД не розглядаються ізольовано, тобто всі аспекти мовлення дуже тісно взаємопов’язані і спрямовані на оволодіння іноземною мовою як засобом комунікації. Особливий акцент сьогодні відводиться на комунікативний підхід саме до навчання аудіювання.
Необхідність у слуханні вже містить комунікативну задачу, яку має вирішити учень на завершальному етапі аудіювання. Наприклад, інформація сприймається для того, щоб на неї відреагувати, висловити власну думку, вз’яти до уваги. Саме з цього й випливає одна з основниг вимог до комунікативного навчання аудіювання: стимулювати в слухачів інтерес до змісту повідомлення.
Аудіювання – сприйманя і розуміння усього мовлення – може виступати у природній усній комунікації у троьох різних функціях.
По – перше, аудіювання – це окремий вид комунікативної діяльності зі своїм мотивом, що відображає потреби людини чи характер його дільності. У такій функції воно виступає, наприклад, під час перегляду фільму, телепередачі, прослухування радіопередачі і т.інше.
По – друге, аудіювання може виступати може виступати в ролі дії у складі усної комунікативної діяльності, коли кожний учасник спілкування, використовуючи говоріння і аудіювання, намагається задовольнити свою потребу в обміні інформацією, яка на цьому етапі стає мотивом усієї усної комунікативної діяльності.
По – третє, аудіювання виступає як зворотній зв’язок у кожного мовця під час говоріння, що дозволяє мовцю здійснювати самоконтроль за своїм мовленням і знати, на скільки правильно реалізуються у звуковій формі його мовні наміри. Аудіювання – невід’ємний елемент процесу говоріння.
При практичній меті навчання іноземної мови учні оволодівають аудіюванням у цих трьох функіях, оскільки вони дають змогу здійснювати усну комунікацію. Овлодіння цими функціями і є змістом навчання аудіювання.
Підчас навчання усної комунікації аудіювання виступає і в навчальних функціях. Перша зних полягає в тому, що, виходячи з принципу функціональності, аудіювання є не тільки однією з цілей навчаня, а й засобом досягнення цієї цілі. У процесі навчального аудіювання в учнів створюється механізм  сприймання висловлювань, функціонування якого дає змогу сприймати інформацію в усній формі іноземною мовою.
Крім цього, відповідно до принципу усної основи, навчання аудіювання виконує ще одну важливу навчальну функцію – введення мовного матеріалу в навчальний процес, з чого починається його засвоєння в усній формі. Граматичні структури, до яких входять відповідні лексичні одиниці у складі груп і які оформлені в фонематичному плані за формами англійської мови, спочатку вводяться в аудіювання, а потім вже у говоріння.
Оволодіння аудіюванням в середній школі здійснюється за двома програмами.
1.Загальна програма оволодіння усною комунікацією, за якою говоріння і аудіювання функціонують одночасно, а кожен з учасників комунікації виконує поперемінно дії аудіювання і говоріння.
2.Спеціальна програма аудіювання як окремого виду комунікативної діяльності, основний зміст якої – здобування інфомації з того матеріалу, який учні чують, тобто з усної роповіді, лекції розповіді, радіо- і телепередачі, кінофільму.
Робота з цими двома програмами проходить паралельно, з випередженням першої загальної програми, оскільки на її основі засвоюється друга, спеціальна програма.
Засвоєння аудіювання як дії під час усної комунікації – це частина програми навчання говоріння як на рівні формування механізму сприймання і породження висловлювань, так і на вищому рівні, коли засвоюється усне мовлення за темами.
Фoрмування механізму сприймання і породження висловлювань починається з аудіювання мовного матеріалу: спочатку засвоюють граматичні структури, лексичні одиниці вводяться і опрацьовуються в режим аудіювання, а потім вводяться в мовлення учнів, вимова опановується підчас сприймання звуків у мовному потоці. Під час виконання учнями вправ у будь-якому режимі роботи – хоровому, груповому, індивідуальному чи парами – говоріння поєднується з аудіюванням і, таким чином, разом із засвоєнням мовного матеріалу в мовленні удосконалюється його аудіювання.
Подальше оволодіння усним мовленням за темами згідно з шкільною програмою передбачає розвиток не тільки говоріння, а й аудіювання в межах засвоюваних тем.
Засвоєння тем також починають з аудіювання. Аудіювання і говоріння в середніх  класах є змістом навчальної комунікації. Навчальна розмова за темою, а також будь-яке спілкування англійською мовою охоплює невелике коло безпосередніх учасників комунікації, усі інші учні слухають і сприймають їхнє мовлення, що сприяє дальшому удосконаленню аудіювання в межах засвоюваних тем.
Крім того, розвитку аудіювання сприяє вся навчальна робота над говорінням, оскільки процес говоріння включає аудіювання як операцію зворотнього зв’язку і воно функціонує у будь-якому акті говоріння.
Отже, перша програма засвоєння аудіювання інтегрована з програмою засвоєння говоріння і здійснюється у процесі оволодіння усною комунікацією протягом усього періоду навчання в середній школі.
Друга програма має на меті оволодіння аудіюванням як окремим видом комунікативної діяльності, коли той, хто слухає, дістає інформацію з тексту, з голосу ( різних осіб ), з грамзапису, підчас перегляду телепередач і  кінофільмів.
На відміну від першої програми тексти для аудіювання, хоч і будуються на мовному матеріалі, засвоєному учнями в усному мовленні, проте вони мають зв’язний сюжет і деякою мірою виходять  за межі шкільних тем, тому в них можуть траплятися невідомі мовні явища і лексичні одиниці. За допомогою другої програми, спираючись на відомий мовний матеріал, на загальний контекст і ситуацію, в якій відбувається аудіювання, учні повині навчитися розуміти такі тексти.
Така специфіка другої програми засвоєння аудіювання визначається тим, що аудійоване мовлення в природних умовах комунікації не піддається суворій регламентації з боку того, хто слухає, воно залежить від мовних намірів мовця і ситуацій спілкування, що склалися. Тому з навчальною метою необхідно моделювати в певних межах схожі мовні ситуації і навчити учнів орієнтуватися в них, схоплювати загальний зміст повідомлення. Внаслідок реалізації цієї програми учні повинні розуміти мовлення вчителя та інших осіб, тексти тривалістю звучання до 3 хвилин у нормальному темпі в пред’явлені вчителя чи в грамзапису, а також звуковий супровід навчальних діафільмів чи кінофільмів. Текти для аудіювання повинні будуватися на уже засвоєному  програмному мовному матеріалі і можуть містити до 2% невідомих слів, про значення яких можна здогадатися. Суть навчальної роботи полягає в аудіюванні послідовних усних повідомлень з поступовим збільшенням їх обсягу і трудності, з ускладненням режиму, в якому проходить навчальний процес.
Програма оволодіння аудіюванням як окремим видом комунікативної діяльності охоплює всі класи середньої школи і являє собою систему послідовних кроків, кожний з яких спрямований на подолання певних труднощів і в кінцевому підсумку підводить учнів до розуміння усного мовлення за умов, наближених до природних, у межах шкільної програми.
Програма оволодіння аудіюванням як формою комунікативної діяльності передбачає аудіювання послідовних серій текстів, організованих за ступенем наростання труднощів. Ось типовий зразок цієї програми.
Крок1. Засвоєння аудіювання з опорою на унаочнення невеликих текстів,
            побудованих на відомому мовному матеріалі, у викладі                     вчителя.
Крок2.  Засвоєння аудіювання без опори на унаочнення невеликих текстів,
             побудованих на відомому мовному матеріалі, у викладі                     вчителя.
Крок3. Засвоєння аудіювання без опори на унаочнення коротких текстів,
             побудованих на відомому мовному матеріалі у запису.
Крок4. Засвоєння аудіювання з опорою на унаочнення довших текстів, побудованих на відомому мовному матеріалі, у викладі вчителя.
Крок5. Засвоєння аудіювання без опори на унаочнення довших текстів, побудованих на відомому мовному матеріалі, у викладі вчителя.
Крок6. Засвоєння аудіювання з опорою на унаочнення довших текстів, побудованому на відомому мовному матеріалі, у запису ( перегляд озвучених діафільмів і кінофільмів описового плану).
Крок7. Засвоєння аудіювання без опори на унаочнення довших текстів, побудованому на відомому мовному матеріалі, у запису.
Крок8. Засвоєння аудіювання з опорою на унаочнення текстів, що містять невідомий мовний матеріал, у викладі вчителя.
Крок9. Засвоєння аудіювання без опори на унаочнення текстів, що містять невідомий мовний матеріал, у викладі вчителя.
Крок10. Засвоєння аудіювання з опорою на унаочнення текстів, що містять невідомий мовний матеріал, у запису ( перегляд озвучених діафільмів і кінофільмів пізнавального змісту, а також ігрового характеру).
Крок11. Засвоєння аудіювання без опори на унаочнення текстів, що містять невідомий мовний матеріал, у запису, з наростанням їх складності і трудності сприймання.

Засвоєння кожного кроку програми вимагає аудіювання кількох текстів певного типу, проте їх кількість не підлягає регламентації, оскільки залежить від ходу оволодіння аудіюванням у даному класі. Після успішного виконання завдання всіма учнями класу вчитель переходить до наступної вправи; в разі потреби він продовжує опрацьовувати чергову вправу і навіть може повернутися до попередньої, якщо багато учнів не справляються з завданням.

Учитель англійської мови Федорова Марія Федорівна

Немає коментарів:

Дописати коментар